۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

عوامل مهم در طراحی

1-   تعیین اهداف طراحی  به منظور برنامه ریزی منظم و برخورداری از رویه  مناسب  به طور مثال  طراحی برای  ساخت  ماکت ،طراحی معماری
طراحی نفاشی ،طراحی تصویرگری و طراحی صنعتی ،طراحی گرافیک و بسته بندی  و طراحی برای چاپ و طراحی صحنه یا طراحی پارچه و لباس ...
 2-  تعیین رفتار حرکتی روانی مناسب با آن فضا از طراحی 
به طور مثال طراحی انگشتی ،طراحی مچی و طراحی بازویی
طراحی در حالت ایستاده و یا نشسته و یا در حال گردش و ...
  3 - تعیین سبک رفتار اکسپرسیو یا کانستراکتیویستی در به کار گیری طراحی (منظور از اکسپرسیو یعنی  اینکه در طراحی 
حا لتهای عاطفی و روحی هنرمند و سوژه به طور خاص انعکاس داده شود 
و از خطوط با ضربه های سریع و مقطع استفاده گردد. در این روش حساسیت بر جزییات کمتر شده و
خطوط و لکه ها با قاطعیت و صراحت و با حرکات تند دست اجرا می شوند.در واقع این گونه طراحی بازگو کننده
تصورات و احساسات آنی هنرمند است و فضای درنگ و دقت یا طمانینه وجود ندارد (طراحی کانستراکتیو به معنای انضباط ساختمانی بوده و
در این نوع طراحی کلیه خطوط  وعناصر با سازمانی محکم و حسابگرانه کنار هم می آیند وتابع نظم و قاعده خاصی هستند.
   4  - شناخت کامل ابزار اثرگزار و بررسی مزیت ها ،ضرورت ها ،محدودیت ها و تاثیر بیانی هر یک  و همچنین کاوش در قابلیت های افزونتر  در
مقایسه با ابزار دیگر و هزینه های تهیه و نگهداری انواع آبرنگ مداد ذغال ، ماژیک و....
  5  - بررسی و مقایسه بین انواع گستره ها از لحاظ جنس ،رنگ ،بافت ،وزن و ثبات انواع مقوا کاغذ، پارچه و..
6  - وسایل و امکانات جانبی شامل تخته شاسی ،گیره و کاتر ،چسب ،پاک کن و... 
7  - شرایط قرارگیری انواع گستره با کادر ها در اشکال متنوع و در جهات افقی ،عمودی و مورب بر روی سه پایه ،میز یا
 8 -  شرایط قرارگیری مدل از جهت فاصله ،نور فضا ،نور موضعی و...
   9  - نحوه قرار گیری مدل در فضا به صورت های خوابیده ،نشسته یا ایستاده وتک یا چند نفره و...
 10  - انتخاب زاویه دید مناسب ،استفاده از کادر ویزور و...
 11 - بررسی رفتار های مدل از حیث روحی و روانی و یا فیزیکی و تطبیق با تصویر سازی ذهنی هنرمند.
12  - ارزیابی پرسپکتیو  وتناسبات طول و عرض و ارتفاع و مقایسه فواصل داخلی و خارجی مدل و اشیای محیط
 13- آغاز کردن به صورت کلی و با خطوط کمرنگ  و تقویت گام به گام ارزش های خط از حیث کمی و کیفی
 14 - بررسی تاثیرات روانی خطوط و تطبیق آن با شرایط مدل (خط فعال خطی است که وجودش به منزله اندیشه ای در لابه لای
خطوط فرعی جای داشته و هر چند خودش را نشان نمی دهد لیکن نیروی موثری شناخته می شود.
 15 - بررسی و شناخت نقش هر یک از عناصر طرح به عنوان فعال ،میانجی ،مفعول و به نتیجه رساندن صفات مشخص کننده یک یک عناصر
و برقراری وحدت انرژی در طرح
16 - ثبت حرکت فیگور و در اثنای کار تکمیل ویژگی های مدل 

هیچ نظری موجود نیست: