۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

پرتره ای از سزان




هنرمندان به نحوی استثنایی به روابط رنگ ها حساس می شوند. مساله بکارگیری رنگ ها در
ارتباط دلپذیر با هم منشا بسیاری از سرخوردگی های آنان است. امبرزو ولارد در خصوص مشکلاتی
که سزان هنگام کشیدن پرتره وی داشته سخنی رانده است که به نظرم حاوی نکته درس آموزی است.
برای تکمیل این پرتره لازم آمد وی 115 بار به عنوان مدل جلوی نقاشی بنشیند.
وی می گوید  کسانی که سزان را هنگام نقاشی کردن ندیده اند مشکل بتوانند تصور کنند پیشرفت کار
در برخی روزها تا چه حد کند و دردناک بود.
در پرتره من دو نقطه کوچک روی دست هست که هرگز با رنگ پوشیده نشدند و در آن دو نقطه بوم نقاشی پیداست.
یک روز توجه سزان را به این دو نقطه جلب کردم ،ایشان جواب دادند:
اگر کار کپی برداری ام در موزه لوور خوب از آب در بیاید شاید بتوانم فردا رنگ مناسبی را که
 به آن دو تکه بخورد ، پیدا کنم . موسیو ولارد ، آیا می توانید این را درک کنید که اگر من بر مبنای حدس
و گمان آن دو نقطه را رنگ آمیزی کنم ممکنست مجبور شوم همه پرتره را دوباره از همان
دو نقطه شروع به رنگ آمیزی مجدد کنم .

هیچ نظری موجود نیست: