۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

انکار مرگ

 پولارویدهای تارکوفسکی / پریسا دمندان

   
یک تصویر هنری
ضامن تکامل و تداوم تاریخی خود است.
هر تصویر مثل یک دانه است.
یک واحد زنده ی حامل رشد است.
به گذشته پیوسته است. نشانه ای از زندگی واقعی ست ،
که با زندگی تضاد دارد.
زندگی ،حاصل مرگ است .   اما تصویری از زندگی ،بر عکس ،
فاقد مرگ است و اثبات قاطعانه ی زندگی ست.


حتا اگر تصویر هنری ،  بیانگر مرگ  و ویرانی باشد
با این حال ،تجسم امید است و الهام یافته از ایمان
آفرینش هنری انکار قاطعانه ی مرگ است.
پس خوش بینانه  است ،حتا اگر هنرمند محزون باشد.
پس هیچ گاه هنرمند خوش بین و هنرمند بد بین نداریم،
فقط ،هنرمند مستعد و یا متوسط داریم.

به عقیده ی من ،
وقتی درباره ی خدا حرف می زنیم و اینکه انسان را مثل خود آفرید
باید بدانیم که این مثلیت ، به گوهر و ذات الهی مربوط است
و این معنای آفرینش است . پس می توان ،به ارزش واقعی یک اثر هنری و آن چه
عرضه می دارد ،پی برد
سخن کوتاه ،
معنای هنر ،جستجوی خداست ،در انسان